Monday, February 2, 2009

Minum Air Gula & ujian darah

02 Feb 2009 - Hari ini aku & MyHubby cuti sempena Hari Wilayah. Pepagi kami dh ke Klinik untuk temujanji ngan Doc. Aku perlu minum air gula sebab berat badan naik melebihi 2kilo dalam masa sebulan. Sepanjang kandunganku ini, in kali kedua aku minum air gula... sian aku kan....

Aku perlu berpuasa sebelum darah diambil. Bacaan darah aku pada jam 9.00am adalah 4.9 dan aku dengan wajah selamba (berlakon ja lebih.. padahal dalam hati rasa mual sangat) terpaksa minum segelas air gula pekat. eeee.... eeerkkkkkk.. alhamdulillah habis aku minum.. hilang seksa aku.. aku boleh makan apa saja & pukul 11.00am aku kena ambik darah lagi.. Sementara menunggu kul 11.00 kami pusing2 pekan Rawang.. aku beli Baju untuk Besday to my two Loves Nephew Danial ( 12 Feb 2009) & Akmal (29 Mac 2009). Lawa baju adik makcik beli... he he..

Kul 11.00am kembali ke Klinik & bacaan darah aku 5.6 alhamdulillah.. masih tahap normal.. Balik rumah, aku basuh kain, tolong MyMothInLw masak. Menu t.hari tu, Sayur masak lemak, goreng ikan, ulam kacang botol cicah sambal belacan & budu.. he he.. Pada aku menu ni memang sedap giler.. tp memandangkan aku terlalu penat.. aku makan sikit jer.. hu huhu

Lepas makan, lipat baju & aku naik tidur. Lepas solat Zuhur aku bantai tidur sampai kul 6.30pm.. Kelam kabut bangun sebab kena pegi klinik lagi untuk ambik darah lagi..(sesi petang). Lepas solat Asar, aku ngan MyHubby bertolak ke klinik.. Jalan jammed giler sebab ini waktu peak Hour (org baru balik keja & budak sekolah) hu hu...

Sampai klinik terus jumpa Doc dan bacaan darah aku pada jam 7.00pm adalah 5.8. alhamdulillah masih tahap normal. Kata Doc sekiranya bacaan darah aku melebihi/antara 7-8, aku perlu rujuk ke Hospital Kerajaan... tu yang tak nak.... leceh..

Aku diarahkan oleh Doc untuk makan sebelum last ambik darah pada jam 9.00pm nanti. Kata Doc, tujuan darah diambil pagi & petang adalah untuk melihat kandungan gula dalam darah dan hati berfungsi dengan baik.. Lebih kurangla penerangan dia.. aku pun tk tau nk explain macammana.. he he...

Kami pegi makan KFC dan solat Maghrib di Klinik (nak balik umah takut tak sempat sebab jalan jammed).. setelah lenguh kaki pusing2 the nearest area, kami kembali ke klinik tuk last ambik darah.. Aku penat sangat time tu. Rasa menyampah dah tengok klinik tu.. Doc & staf dia pun entah2 dah menyampah tengok muka kami jer ulang alik klinik hari tu..kah kah kah..

Aku agak pucat untuk last Blood Sugar ni.. aku takut kalau keputusan melebihi 7.. Doc pun gelak tgk tangan aku dah pucat.. he he..tp alhamdulillah bacaan darah aku pada jam 9.00pm adalah 6.4 masih paras normal.. huh... hilang rasa beban aku hari tu.. W'pun aku penat sesangat.. tp aku bersyukur sebab kesihatan aku masih normal... syukurrrrrr..

Balik rumah, tengok tv sekejap sambil makan puding kastad. Dalam kepala duk ingat baju tak iron lagi.. adusssss.. naik atas iron baju, solat insyak.. masa nak tidur...betis ni rasa lenguh semacam jer..lenguh sesangat.. nk mintak myHubby urutkan.. tp kesian.. dia pun penat.. Last2 aku tertidur macam tu jer.. ESOK KENA BANGUN AWAL.. DH START KEJA.. UWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...

No comments: